DE HARDE KANT VAN ZACHT

Conversaties over wat ik precies doe in het spectrum van verandermanagement activiteiten verlopen regelmatig ongeveer als volgt:

Gesprekspartner: “begeleid je harde systeem en procesveranderingen of zit je vooral aan de zachte kant?” 

Ik: “Ik heb allerlei veranderingen begeleid, van ingrijpende reorganisaties tot implementaties van grote nieuwe systemen en procesoptimalisaties. Mijn ervaring is dat uiteindelijk iedere verandering, ook systeem en procesveranderingen, over mensen gaat. Dus ik hou mij vooral bezig met mensen.” 

Gesprekspartner: “Dus je bent van de zachte kant.” 

Ja. Ik ben van de zachte kant. Omdat als ik iets geleerd heb over veranderen het is dat die zachte kant vaak het moeilijkst blijkt te zijn. Het “hardst”. Ik zal niet beweren dat het bouwen van een nieuw ICT systeem of bedenken van een verbeterd proces eenvoudig zijn. Wel zitten achter elk systeem of proces mensen: gebruikers en klanten etc. En zij zullen de nieuwe systemen gebruiken en volgens de nieuwe processen werken. 

En regelmatig vraagt dit om ander gedrag dan bij de oude vertrouwde systemen en processen. En voor gedragsverandering is meer nodig dan een stap-voor-stap handleiding voor het gebruik van een systeem.

En processen worden vaak in de praktijk, als ware het olifantenpaadjes, door mensen zelf geoptimaliseerd of aangepast. Buiten het systeem of welk officieel proces handboek dan ook. 

Vandaar dat mijn aandacht bij het begeleiden van verandering zich altijd richt op mensen. Op de harde kant van zacht.

 

Illustratie via Shutterstock licentie